Pera Öğrenme’den yetişkinler için atölyeler: “Pera’dan Ötesine”
Pera Müzesi Öğrenme Programları, Ters Yüz PƎRⱯ sergisinden ilhamla hazırladığı “Pera’dan Ötesine” başlıklı atölye programını sanatseverlerle buluşturuyor. Serginin çıkış noktasını oluşturan Pera Müzesi’ne, Beyoğlu’na ve İstanbul’a farklı disiplinlerin penceresinden bakma imkânı sunan yaratıcı atölyeler 30 Haziran’a kadar devam edecek.
Suna ve İnan Kıraç Vakfı Pera Müzesi Öğrenme Programları, Ters Yüz PƎRⱯ sergisi kapsamında yetişkinlere yönelik atölyeler düzenliyor. Serginin şehir ve mimari tasarım elemanları ile kurumların kentsel çevreleriyle ilişkilerini irdeleyen yapısı, alanında uzman sanatçı ve eğitmenlerin yürüttüğü disiplinler arası atölyelere ilham oluyor. 18 yaş ve üzeri herkesin katılımına açık olan pera ögrenme program peradan ötesine yetişkinler için-atölyeler, kent belleği, mimarlık ve tasarım konularına odaklanan atölyelerden oluşuyor.
Kentle ilişki kurmanın yeni yöntemleri
Sanatçılar Arek Qaddra ve Berka Beste Kopuz’un yürütücülüğünü üstlendiği pera-ogrenme/atolye/yaratici-dekolaj-renk-paletleriyle-yeni-sanatsal-ifadeler- Yaratıcı Dekolaj: Renk Paletleriyle Yeni Sanatsal İfadeler atölyesi, Ters Yüz PƎRⱯ sergisinin verili olanı dönüştüren ve spekülatif olana alan açan yapısından ilham alıyor. Pera Müzesi’nin baskın renk dokusu örneklerinden oluşturulan renk paletlerini geleneksel anlayışların dışına çıkarak yeniden keşfeden katılımcılar, yaratıcı resim ve kolaj çalışmaları yapıyor.
Beyoğlu Hafıza Haritası atölyesi, ilhamını tarihi yarımadanın tam karşısında konumlandığı için Yunancada “karşıyaka”, “öte” anlamına gelen Pera adıyla anılagelmiş Beyoğlu’ndan alıyor. Sokaklar, parklar, binalar, mahalleler gibi Beyoğlu’nun kentsel bellekte ve kişisel hafızalarda yer etmiş öğeleri, haritalar, kumaşlar, ipler ve boyalarla yeniden yorumlanıyor. Kendi hafıza haritalarını oluşturan katılımcılar, ortaya çıkan haritalar arasındaki benzerlik ve farklılıkları üzerine düşünme fırsatı buluyor.
İstanbul apartmanlarının kullanıcı müdahalesi ile şekil değiştirmiş, yapay dokusuna odaklanan İstanbulca İzler: Çok Boyutlu Müdahale atölyesi Pley Studio’nun yürütücülüğünde gerçekleşiyor. İstanbul’un alışılagelmiş apartman formları yerine, Bauhaus ekolünü de yansıtan yapı formlarına odaklanan atölye, şehrin karmaşasını ve kişiliğini çağrıştıran tasarımlara ilham oluyor. Çeşitli geometrik şekiller ve kutuları birleştirerek modern yapılar oluşturan katılımcılar, bu üç boyutlu yapılara “İstanbulca” müdahalelerde bulunuyor.
ATÖLYE PROGRAMI:
21 Haziran Cuma, 19.00
Yaratıcı Dekolaj: Renk Paletleriyle Yeni Sanatsal İfadeler
28 Haziran Cuma, 19.00
Beyoğlu Hafıza Haritası
30 Haziran Pazar, 14.30
İstanbulca İzler: Çok Boyutlu Müdahale
Arek Qadrra hakkında
2015 yılında ”Yerellik ve Küresel Söylem” (Kaliforniya Sanat Akademisi – ABD) ve ”Yerellik ve Küresel Söylem” (Cumhuriyet Müzesi – İstanbul) sergilerine dahil oldu. Daha sonra Avrupa’da eşitli karma sergilerde yer aldı. Mannheim’ “CAPTCHA Tasarım Festivali”nde yer aldı. BASE 2017’nin ardından; 2018’de “Yaşayan Mekan Yaşanan Mekan” (GAPO-SALT – İstanbul), “Düşler Ülkesi Troya” (Çanakkale Piri Reis Müzesi), “Düşler Ülkesi Troya” (Darphane-i Amire – İstanbul), “Duvar Kağıt Makas” (Space Debris- Orijin Sanat), ”Gallery Space+D” (Digilogue), “Sonar Istanbul” (ZorluPSM), ”İstanbul’da Şifa Bulmak” (Karşı Sanat Çalışmaları, Yaklaşım Tüneli Taksim) sergilerine katıldı. Evren, kainat, metafizik ve bu bağlamda kent ve yaşam kavramlarından yola çıkan sanatçı, kavramsal sanat, medya sanatı, resim, fotoğraf ve enstalasyonları ile multidisipliner bir tarzda çağdaş sanat çalışmalarına güncel olarak İstanbul’da devam etmektedir.
Beste Kopuz hakkında
Multidisipliner tarzda üretim yapan sanatçı, çalışmalarında kent tarihi, mekânın hafızası ve arşivsel çalışmalar yürüterek yer ile kurulan katmansal ilişkiler ağı üzerine eğilmektedir. Kentlerin en önemli özelliklerinden birisinin tamamen yok edilememesi ve her durumda geçmişinden izler barındırması olduğuna inanan sanatçı; üretimlerinde kentteki bu izleri aramakta ve eskinin yeni ile kendini yeniden var edişini sorgulamaktadır. Çalışmaları; Mamut Art Project 2017, BASE 2017, CAPTCHA Design Festival, Mixer, Space Debris, Şehre BAK gibi hem yurtiçi hem de yurtdışı platformlarda sergilendi. 2019 Kasım ayında Versus Art Project’te “Kazıklıköy” isimli ilk kişisel sergisini açtı. 2020 yılında İstanbul Mimarlık ve Şehircilik Araştırmaları Akademisi, 2022 yılında İstanbul Bienali Çalışma ve Araştırma Programına dahil oldu. İstanbul’da yaşamakta ve Hacettepe Güzel Sanatlar Enstitüsü resim bölümünde yüksek lisans eğitimine devam etmektedir.
Pley Studio hakkında
Pley, oyunsallık konusundan yola çıkan yaratıcı bir tasarım stüdyosudur. İnsanların olasılıkları esnetip oynayarak büyülü çembere, yani özgür ve oyunbaz ruh haline girmelerini hedefleyen Pley, açık uçluluğu bir araç olarak kullanmaktadır. İnsanların oyuncu canlılar olduğunu savunan ‘homo ludens’ kavramını ele alarak, oyun oynayan herkese yani hem çocuklara hem de yetişkinlere hitap eden Pley, bir oyun rehberidir.